e-TOLL zastępuje viaTOLL, już od 1 lipca 2021 roku.
Tak jak pisałem już w czerwcu 2020 roku w artykule „KAS – nowe uprawnienia”, sejm nowelizował ustawę, na bazie której Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) będzie odpowiedzialna za pobory opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych. Na stronach Ministerstwa Finansów czytamy, że w czerwcu 2021 r. na państwowych odcinkach dróg płatnych zostanie uruchomiony nowy system poboru opłat e-TOLL.
System ten zastąpi dotychczasowe rozwiązanie viaTOLL, które będzie wygaszone do 30 czerwca 2021 roku. Natomiast dla wszystkich pojazdów przejazd odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Wrocław – Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem, będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r. zgodnie z zapewnieniami płynącymi z ministerstwa.
Już o tym informowałem…
Jak już informowałem w artykule z czerwca 2020 roku, rozwiązanie e-TOLL będzie oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Zastąpi dotychczasowy system viaTOLL, który wykorzystuje technologię komunikacji bliskiego zasięgu (DSRC).
System e-TOLL zostanie uruchomiony w czerwcu 2021 r. W maju powinna funkcjonować już strona internetowa systemu i rejestracja użytkowników e-TOLL. Jak zapewnia MF Dzięki temu możliwa będzie kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi i podpisania umowy. Po rejestracji w systemie, użytkownicy będą mieć bieżący wgląd w historię opłat i możliwość zarządzania swoim kontem przez Internet.
Pojazdy powyżej 3,5 tony oraz autobusy
Każdy użytkownik pojazdu o łącznej DMC powyżej 3,5 tony oraz autobusu, będzie mógł wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazywania danych lokalizacyjnych w celu naliczenia i wniesienia należnej opłaty drogowej. Do wyboru będzie:
- aplikację e-TOLL PL na urządzenia mobilne,
- urządzenie pokładowe (OBU – On-Board Unit). Urządzenia takie będą do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL. Będzie można je również nabyć w sieci dystrybucji operatorów urządzeń pokładowych, którzy pozytywnie przeszli testy dopuszczające,
- Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), czyli wbudowany w pojeździe moduł GPS.
Przejazdy pojazdów lekkich
KAS nie zapomniał również o samochodach osobowych i lekkich. Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony:
- zakup biletu autostradowego np. na stacji benzynowej podając numer rejestracyjny pojazdu,
- na podstawie danych geo-lokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL na urządzenia mobilne dostarczonej przez Szefa KAS.
- możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL, czyli już w czerwcu 2021 r.
To informacje oficjalne, które można przeczytać na stronach Ministerstwa Finansów
A co z rzeczywistością, przecież mamy już marzec 2021 roku. Zastanawiałem się czy właściciele firm transportowych oraz właściciele samochodów ciężarowych coś o tym wiedzą? Czy taka informacja jest ogólnie dostępna i czy idzie za tym jakaś kampania informacyjna. Okazuje się, że kampanii informacyjnej nie ma. Pozostaje nam czytać albo współpracować z ludźmi, którzy śledzą na bieżąco pomysły jakimi nas zasypuje Sejm. Jeśli chodzi o czytanie to trafiłem na bardzo ciekawy artykuł na stronach ZMPD. Stowarzyszenie przeprowadziło ankietę on-line związaną z wiedzą na temat systemu e-TOLL.
Ankieta cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem wśród firm transportowych, gdzie ponad 12% ankietowanych usłyszało pierwszy raz o e-TOLL’u właśnie z ankiety. Ponad 34% prawie nic nie wie o systemie poza faktem, że cos takiego ma być wprowadzone. Ciekawym pytanie w kontekście wcześniejszych procentów jest pytanie „Czy wiesz, kiedy wchodzi system e-TOLL”, na które negatywnie odpowiedziało ponad 58% co za tym idzie nawet Ci co słyszeli o systemie oraz pewna grupa tych, którzy coś o nim więcej wiedzą nie byli w stanie podać daty wejścia w życie nowego rozwiązania. To chyba jasna odpowiedz na pytanie o kampanie informacyjną.
Jak możemy przeczytać w artykule ZMPD stowarzyszenie dość jednoznacznie wypowiada się na temat nowego systemu oraz formie jego wprowadzeniu…
(…) Zdaniem ZMPD negatywny wydźwięk ma też zapowiedź, że to przewoźnik będzie musiał zapłacić za nowe urządzenie pokładowe. W Belgii, Austrii czy w Czechach koszty wyposażenia pojazdów ponosi operator. Obowiązek udostępnienia tych urządzeń użytkownikom płatnych dróg przez operatora systemu wynika z przepisów europejskich.
Nowy system to także zagrożenia surowymi karami za błahe albo wręcz cudze przewinienia. Wjeżdżając na płatny odcinek to kierowca będzie musiał uruchomić urządzenie lokalizacyjne. A przecież każdy wie, jak łatwo o czymś zapomnieć podczas prowadzenia pojazdu. Pomyłki będą kosztowne – kara ma wynosić 1500 zł.
…informacje z ostatniej chwili
Wszystko wskazuje na to, że dotychczasowy system poboru opłat może działać nawet do 30 września 2021 r. Poinformował o tym Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informacji. Fakt ten oznacza, że po pierwsze możemy uniknąć paraliżu związanego z zatrzymaniem ruchu ciężarówek 1 lipca 2021 r. a po drugie, że rząd uwzględnił przynajmniej częściowo uwagi przedstawicieli organizacji przewoźników. Organizacje te podnosiły, iż mają za mało czasu, żeby sprawnie przeprowadzić płynne przejście z systemu viaTOLL na system e-TOLL.