Wymiana tachografów jest obowiązkiem, który w ostatnim czasie spadł na przewoźników i formy transportowe. W przypadku przedsiębiorstw mających w swojej flocie więcej samochodów, taka wymiana może okazać się dość kosztowna. Dlatego Ministerstwo Infrastruktury nie wyklucza dopłat do wymiany tachografów i prowadzi prace nad tym projektem.
Subwencja na wymianę tachografów- kiedy i w jakiej wysokości?
O nowych wymogach unijnych wprowadzających konieczność wymiany tachografów pisaliśmy już tutaj. Branża transportowa zwracała uwagę na wysokie koszty z jakimi wiąże się wymiana tachografów w samochodach ciężarowych. Jest to wymóg, z którego w żaden sposób nie można zrezygnować ani też go obejść. Dlatego informacja o dopłatach bądź subwencjach wciąż jest mocno oczekiwana przez właścicieli firm przewozowych, którzy muszą udźwignąć wydatek związany z wymianą tachografów na nowocześniejsze.
Przyznanie subwencji wiąże się z koniecznością nawiązania współpracy pomiędzy resortami. Rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury, Anna Szumańska, przekazała informację o konsultacjach podjętych na początku kwietnia. Ministerstwo Infrastruktury zwróciło się do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii z prośbą o podjęcie wspólnych prac w tym zakresie. Współpraca ma objąć możliwość pozyskania środków finansowych, również pochodzących z Unii Europejskiej mogących stanowić wsparcie dla sektora transportowego. Fundusze miałyby zostać przeznaczone na wymianę taboru pojazdów ciężarowych na najbardziej ekologiczne i przyjazne środowisku naturalnemu. Oprócz tego, co chyba najważniejsze, subwencja miałaby objąć także wymianę przez przewoźników drogowych tachografów na urządzenia najnowszej generacji.
Rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury poinformowała, że planowane są spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Celem tych spotkań ma być omówienie pomysłu wsparcia branży transportowej. Trwa również oczekiwanie na odpowiedź pozostałych resortów. Wysokość ewentualnych dopłat i dofinansowania, przeznaczonych również na wymianę tachografów będzie uzależniona od wysokości pozyskanych na ten cel środków.
Wymiana tachografów- od kiedy obowiązkowa?
Terminy wymiany tachografów są różne w zależności od specyfiki działalności przedsiębiorstwa transportowego. Firmy realizujące przewozy drogowe w transporcie międzynarodowym pojazdami z tachografami nieinteligentnymi (G1) mają obowiązek wymiany urządzeń rejestrujących pracę kierowców najpóźniej do końca 2024 roku. Natomiast w przypadku pojazdów z tachografami inteligentnymi I generacji (G2V1) wykonujących przewozy międzynarodowe wymiana musi odbyć się nie później niż 18 sierpnia 2025 roku.
Apel do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie dofinansowania na wymianę tachografów
Branża transportowa już niejednokrotnie apelowała do rządu o dofinansowanie obowiązku wymiany tachografów. Przedstawiciele firm transportowych zgłaszali słuszne i uzasadnione obawy o wysokie koszty tej operacji. Według związkowców kosztów tych niektórzy przewoźnicy mogą nie udźwignąć. Pierwszy apel do Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka w sprawie subwencji na wymianę tachografów związkowcy wystosowali już 19 marca.
Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek oraz prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński wskazali w swoim apelu do Ministra, że „średnia cena montażu nowego tachografu w używanych pojazdach to koszt ok. 5 tys. zł. W obecnej sytuacji poniesienie takiego wydatku przez firmy spowoduje dalsze pogorszenie kondycji polskiego transportu drogowego”.
Branża transportów międzynarodowych w liczbach a wymiana tachografów
Dodatkowo prezesi w swoim piśmie podliczają, że w Polsce w ruchu międzynarodowym uczestniczy ponad 300 tys. ciężarówek. Oznacza to, że całkowity koszt wymiany tachografów na inteligentne urządzenia II generacji (G2V2) w całym kraju sięgnie 1,5 mld zł. Natomiast przychody branży transportowej w samochodowych przewozach międzynarodowych szacunkowo osiągają ok. 150 mld zł. Okazuje się więc, że przedsiębiorcy będą zmuszeni poświęcić aż 1% swoich przychodów na dostosowanie taboru do nowych unijnych wymagań.
Dochodzi do tego kryzys, który zwłaszcza w ostatnim roku dosięgnął branżę transportową. Czas dany firmom na wymianę tachografów również nie wydaje się wystarczający. Dotychczas typowa marża w przewozach międzynarodowych wynosiła około 2-4%. Jednak rosnąca konkurencja i pogłębiające się trudności firm przewozowych mogą doprowadzić do tego, że w tym roku marża wyniesie zaledwie 1%. Pokazuje to więc wyraźnie jak dużym obciążeniem będzie wymiana tachografów na inteligentne urządzenia II generacji.
Pozostaje więc czekać na efekty podjętych prac w Ministerstwie i wypatrywać kolejnych komunikatów w tej sprawie.