W Niemczech rozpoczęto kontrole kabotażu poprzez system opłat drogowych - Kancelaria Transportowa LegalTruck

W Niemczech rozpoczęto kontrole kabotażu poprzez system opłat drogowych

Cała branża przewozów drogowych znajduje się obecnie w niezbyt ciekawej sytuacji. Już ostatnio zwracaliśmy uwagę na problemy z mniejszą ilością zleceń a przede wszystkim z niedoborami kierowców dostępnych na rynku pracy. To z kolei powoduje, że przewoźnicy coraz częściej zostają zmuszeni do przekraczania limitów kabotażu aby “podopinać” zlecenia. Nie jest to jednak dobrym i bezpiecznym rozwiązaniem. Niemieckie służby ostrzegają o planowanym zaostrzeniu nadzoru kabotażem i braku jakiejkolwiek taryfy ulgowej.

Kontrole przeprowadzane przez BAG

BAG, czyli funkcjonujący w Niemczech Federalny Urząd ds. Transportu Towarowego zajmuje się m.in. kontrolą i egzekwowaniem przepisów związanych z kabotażem. Tylko w 2022 roku BAG nałożyło aż 2200 kar o łącznej wartości 3,8 miliona euro za nielegalny kabotaż. Daje to średnio 1730 euro na każdą interwencję a więc około 8080 zł.

Jednak to co dużo ważniejsze to fakt, że 77 kontroli zostało przeprowadzonych z wykorzystaniem nowych przepisów wprowadzonych w 2021 roku. Zmienione regulacje prawne umożliwiają prowadzenie bardzo szczegółowych dochodzeń, opartych nie tylko na listach przewozowych i danych z tachografu, ale również na informacjach z systemu opłat drogowych.

Na czym polegają kontrole kabotażu poprzez system opłat drogowych

Ale jak to właściwie działa? Jeżeli w czasie przeprowadzanej kontroli inspektorzy będą mieli podejrzenie uczestnictwa ciężarówki w nielegalnym kabotażu, wówczas BAG, czyli Federalny Urząd ds. Transportu Towarowego może zweryfikować ruch pojazdu w systemie opłat drogowych. Umożliwi to sprawdzenie jak długo pojazd znajduje się na terenie Niemiec a także na jakich odcinkach dróg się poruszał oraz kiedy po raz ostatni przekroczył granicę. Tym samym, jeżeli posiadane przez kierowcę dokumenty nie pozwolą jednoznacznie określić czy zasady kabotażu zostały złamane, wówczas system opłat drogowych pozwoli to zweryfikować.

Zmiana proceduralna- przekształcenie BAG na BALM

Na początku 2023 roku BAG zmieniło nazwę na BALM, czyli Federalny Urząd Logistyki i Mobilności. Jednak kompetencje w kwestii kontroli i egzekwowania przepisów związanych z kabotażem zostały w pełni przeniesione na nowy Urząd. Tym samym BALM korzysta z tych samych przepisów i również kontroluje kabotaż w oparciu o opłaty drogowe co pozwala zachować płynność przepisów i nadzoru nad pojazdami ciężarowymi.

 

Rozliczanie Czasu Pracy
Rozliczanie Czasu Pracy
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
zapraszamy do naszego
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Transportu Drogowego

"OSPTD Transportowcy PL"

gdzie posiadamy wiele udogodnień i rozwiązań
dla firm transportowych
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
Jako
OSPTD Transportowcy PL

jesteśmy również na Facebook'u
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
previous arrow
next arrow
Legaltruck logo

Kancelaria Transportowa

NIP: 993-067-24-48

KRS: 0000788451

Kontakt

kancelaria@kt-legaltruck.pl
tel.: +48 534 455 155

Ważne linki