Co roku pojawia się wiele raportów i zestawień na różny temat. Jedne z nich są bardziej interesujące i istotne, inne zaś mniej. Jednak tym razem chcieliśmy zwrócić uwagę na dość ważne zestawienie za 2023 rok, którego autorem jest stowarzyszenie producentów ACEA. Przedstawiamy najważniejsze informacje z zakresu tego czego dotyczył raport jak również jakie wnioski na przyszłość powinniśmy z niego wyciągnąć.
Ważne zestawienie- kto jest liderem w branży transportowej?
Niedawno stowarzyszenie producentów ACEA opublikowało bardzo ciekawy raport. Możemy się z niego dowiedzieć ile samochodów ciężarowych jeździ po europejskich drogach, jaka część z nich ma polskie rejestracje, a także jaki jest średni wiek tych pojazdów. Wszystkie przedstawione w raporcie dane odnoszą się do 2023 roku. Ciężko liczyć na bardziej aktualne zestawienie tego typu. Postanowiliśmy przyjrzeć się zgromadzonym przez ACEA informacjom.
Polska na tle innych krajów według raportu ACEA
Na potrzeby wspomnianego raportu ACEA ustalono, że w Europie mamy zarejestrowanych 6,4 miliona samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony. Krajem, który w tej kwestii wiedzie zdecydowany prym jest Polska. Na tablicach z biało-czerwona flagą porusza się aż 1,2 miliona pojazdów co stanowi aż 19% całości. Warto nadmienić, że w skali całej Europy jesteśmy jedynym krajem, w obrębie którego zarejestrowane jest ponad milion pojazdów ciężarowych. Dodatkowo w stosunku do 2022 roku zarejestrowaliśmy wzrost rzędu 3,4 punktów procentowych. Pokazuje to więc po raz kolejny, że Polska jest zdecydowaną potęgą transportową.
Oprócz liczby pojazdów ciężarowych w kraju ACEA wzięła pod lupę również ich średni wiek. W przypadku Polski jest on stosunkowo dość wysoki bo aż 13 lat.
Inne kraje w raporcie ACEA
Kto goni nasz kraj w tym zestawieniu? Na drugim miejscu uplasowali się Niemcy z ilością ciężarówek rzędu 990 tys. W następnej kolejności są Włochy, które w swoim rejestrze posiadają 969 tys. samochodów ciężarowych. Tuż za podium, na czwartym miejscu, notujemy Francję z 620 tys. zarejestrowanych ciężarówek. A pierwszą piątkę zamyka Hiszpania, która to posiada zarejestrowanych 581 tys. samochodów o DMC powyżej 3,5 tony. Jeśli natomiast wziąć pod uwagę nasz region, czyli Europę środkową i wschodnią to wśród nich możemy się poszczycić nieporównywalnie wyższymi statystykami.
Wspomnieliśmy również o tym, że ACEA w swoim raporcie uwzględniła porównanie średniego wieku pojazdów ciężarowych dla każdego kraju. W tym akurat zestawieniu Polska nie wypadła już tak korzystnie na tle innych krajów europejskich. Dla porównania, średni wiem niemieckich ciężarówek to 10 lat. Samochody ciężarowe we Francji mają średnio 9 lat. Jednym z krajów, które w tym zestawieniu wypadają najgorzej jest Grecja i Estonia. Tutaj średni wiek zarejestrowanych pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony to odpowiednio 23 lata i 21 lat.
Wnioski płynące z raportu ACEA
Z jednej strony ogromna liczba ciężarówek z Polskimi tablicami rejestracyjnymi nie powinna dziwić. W końcu transport na trasach do Polski oraz z Polski okazał się drugim najistotniejszym kierunkiem w całej Europie. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj. Jednocześnie wiek naszej krajowej floty może być zrozumiały z uwagi na tak ogromną liczbę ogółu pojazdów tego typu.
Jednak przytoczone tu liczby nasuwają także inne wnioski. Biorąc pod uwagę to jak wielką potęgą transportową i spedycyjną jest Polska, polscy przewoźnicy powinni mieć znaczące zdanie w Europie, jeśli chodzi o transport. Niestety są to jedynie pobożne życzenia. Wynika to głównie z faktu braku zorganizowania się branży przewozowej w naszym kraju. Na przestrzeni lat powstało wiele różnych organizacji i stowarzyszeń transportowych, które nie zawsze mają tożsame cele. A dopóki nie nauczymy się “grać do jednej bramki” to ciężko abyśmy mogli okazać się istotnym graczem na arenie międzynarodowej. Być może podobne raporty nieco otworzą oczy całemu sektorowi transportowemu i doprowadzą do jego zjednoczenia.