Nie od dziś wiadomo że transport i jego kondycja odbijają się na niemal wszystkich aspektach gospodarki. Branża logistyczna ma bardzo duży wpływ na handel i ceny produktów. Jest to zależność którą odczuwają wszyscy konsumenci i przedsiębiorcy niezależnie od branży w jakiej działają. Dlatego też eksperci postanowili przyjrzeć się sytuacji w logistyce. Przeanalizowano czynniki które będą miały kluczowy wpływ na globalne europejskie i krajowe łańcuchy dostaw a także na kierunek rozwoju branży transportowej. Przedstawiamy ekspercie prognozy dla branży TSL na 2025 rok.
Co koniec roku 2024 w logistyce mówi o przyszłości?
Trendy w transporcie drogowym wzięli pod lupę Eksperci DSV Global Transport and Logistics. Przyjrzeli się oni dokładnie sytuacji branży na koniec 2024 roku i na tej podstawie przedstawili ekspercką prognozę tego jak zapowiada się początek roku 2025. Eksperci zauważyli wyraźny spadek liczebności floty, który obserwujemy już od dłuższego czasu, a który z każdym miesiącem staje się coraz bardziej wyraźny. Porównane zostały dane z drugiego i trzeciego kwartału 2023 roku oraz analogicznego okresu z 2024 roku. Na podstawie tych danych można zauważyć, że dostępność pojazdów ciężarowych zmniejszyła się o 7%. Wpływ na tą sytuację miało ograniczenie przez przewoźników ich działalności, czyli również zmniejszenie rozmiarów floty. Wynika to bezpośrednio z niekorzystnej dla przedsiębiorców sytuacji gospodarczej. Mowa tu przede wszystkim o ogólnym spowolnieniu aktywności a także zmniejszeniu liczby zamówień, które są najmocniej widoczne w strefie Euro.
Eksperckie prognozy na 2025 rok- stale rosnące koszty przedsiębiorców
Oprócz zmniejszenia liczby zamówień, ogromnym wyzwaniem dla branży transportowo-logistycznej są również rosnące koszty operacyjne. Niestety trend ten nie ustąpi także w 2025 roku. Przedsiębiorcy, kolejny rok z rzędu, bedą musieli przeznaczać duże kwoty na leasing i eksploatację aut. W skład tych wydatków należy wliczyć również ubezpieczenia, których ceny stale rosną i nic nie wskazuje na to aby wzrost ten miał się zatrzymać. Co więcej według raportu „Cost developments in road transport including intermodal transport 2024-2025” w 2025 r. ceny ubezpieczeń wzrosną o kolejne 5,9%. Oprócz tego dużą część kosztów przedsiębiorców w branży TSL stanowią wynagrodzenia pracowników, z czego zdecydowaną większość stanowią kierowcy. Według tego samego raportu w 2025 roku wynagrodzenia kierowców będą o 5,42% wyższe niż w minionym roku.
Na tym niestety nie kończą się podwyżki jakie będą czekać branżę transportową. W ostatnich tygodniach pojawiało się coraz więcej doniesień o podwyżkach opłat drogowych w kolejnych krajach europejskich. To kolejne obciążenie finansowe z jakim będą musieli zmierzyć się przedsiębiorcy. Unijna dyrektywa o euro-winiecie nakłada na państwa członkowskie obowiązek wprowadzania opłat uzależnionych od emisji CO2 pojazdu i to właśnie ten przepis jest bezpośrednią przyczyną wzrostu opłat drogowych. Dla przykładu w związku z tym przepisem już od 1 stycznia 2025 roku w Danii będzie pobierane myto dla pojazdów o DMC powyżej 12 ton na drogach o łącznej długości 10,9 tys.
Podobny zabieg związany z rozszerzeniem sieci płatnych dróg zastosowano w Polsce już od 1 listopada 2024 roku. Zgodnie ze zmienionymi przepisami w naszym kraju drogi płatne obejmują już nie 3620 km a aż 5200 km. Opłaty dotyczą przede wszystkim pojazdów ciężarowych.
Wzrost efektywności operacyjnej a prognozy na 2025 rok
Specjaliści DVS w swoich prognozach zaznaczają, że sektor transportu drogowego nadal będzie zmuszony poszukiwać wyższej efektywności operacyjnej. Natomiast według Eurostatu w 1 połowie 2024 roku puste przebiegi aut ciężarowych obejmowały aż 20% wozokilometrów. Przewoźnicy z pewnością będą starali się dążyć do zmniejszenia tego odsetka. Niektóre firmy zdecydowały się na rozwinięcie stałych linii eksportowych i importowych, w ramach których pojazdy kursują po stałej trasie. Takie rozwiązanie wymaga ścisłej współpracy operatorów logistycznych i klientów w zakresie planowania i sposobu realizacji łańcucha dostaw. Jednak pozwala to znacząco podnieść poziom efektywności w transporcie drogowym.
Zrównoważony rozwój w branży transportowej w 2025 roku
W 2025 roku branża transportowa stanie także przed kolejnymi wyzwaniami związanymi z koniecznością realizacji celów z zakresu zrównoważonego rozwoju. Jednym z wyzwań będzie m.in. elektryfikacja flot i popularyzacja stosowania biopaliw. Działania te nie tylko wpisują się w politykę proklimatyczną ale również w dłuższej perspektywie mają pozwolić ograniczyć koszty operacyjne. Część z tych kosztów, jak m.in. wspomniane już rosnące opłaty drogowe, będą uzależnione od ilości emitowanych przez pojazd gazów cieplarnianych w myśl zasady- kto emituje, ten płaci.
Na całym świecie, z roku na rok, będzie się kładło coraz większy nacisk na działania i rozwój przedsiębiorstw w oparciu o zasady mające na celu ochronę klimatu. Warto wdrożyć je swojej firmie jak najszybciej. Najlepiej robić to stopniowo tak by ostatecznie dojść do założonego wcześniej efektu. W ten sposób zmiany będą mniej odczuwalne finansowo a wszystkie poniesione inwestycje w przyszłości się zwrócą.
Zgodnie z przewidywaniami ekspertów rok 2025 będzie stał pod znakiem stale rosnących kosztów. Nie jest to niespodzianką jednak warto dobrze się na to przygotować. Najlepiej zastanowić się jakich kosztów możemy uniknąć, z jakich wydatków zrezygnować aby przeznaczyć środki na opłaty, które są nieodzownie wpisane w prowadzenie działalności transportowej. Optymalizacja wszystkich procesów będzie z pewnością kluczem do sukcesu w najbliższych latach.