Nowe przepisy dotyczące dodatkowych elementów wyposażenia dotyczą homologowania wszystkich nowych ciężarówek trafiających do sprzedaży w 2024 roku. Innymi słowy będziemy mieć do czynienia z rozszerzeniem obowiązkowego wyposażenia o jakie musi zadbać producent dla wszystkich fabrycznie nowych ciężarówek. Przy czym nie ma tu znaczenia data wejścia danego modelu na rynek a jedynie rok sprzedaży.
Kogo dotyczy nowy standard wyposażenia?
Warto więc dokładnie zapoznać się z nowymi przepisami i dowiedzieć się czego dokładnie należy się spodziewać a także jakie typy pojazdów zostaną objęte przepisami a dla jakich przewidziano wyjątki. Poszukując informacji na temat nowego wyposażenia samochodów ciężarowych należy kierować się nazwą General Safety Regulations, w skrócie GSR. Nowe regulacje dotyczą samochodów ciężarowych oraz ciągników siodłowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, które są nowo rejestrowanymi pojazdami w krajach Unii Europejskiej od lipca 2024 roku. Trzy wymogi będą miały jednak odroczony termin realizacji i będzie on przesunięty na lata 2026-2029.
Nowe wymogi od 2024 roku
Co więc będzie obowiązkowe od 2024 roku? Do obligatoryjnego wyposażenia fabrycznie nowych ciężarówek, a właściwie samych ciągników, będzie się zaliczać:
- Kamera lub czujniki cofania.
- Automatycznie włączające się światła awaryjne przy silnym hamowaniu.
- Radary ostrzegające o osobach lub obiektach znajdujących się w bocznym „martwym polu”.
- Radar ostrzegający o osobach lub obiektach znajdujących tuż przed ciężarówką w momencie ruszania z miejsca.
- System ostrzegania o przekroczeniu limitu prędkości obowiązującego na danym odcinku.
- Fabryczna instalacja umożliwiająca podłączenie blokady alkoholowej, odcinającej zapłon do momentu poddania się badaniu alkomatem.
- System monitorujący czas prowadzenia i ostrzegający o możliwych symptomach przemęczenia.
Oprócz tego pojawi się wymóg, który zostanie rozszerzony również na przyczepy i naczepy. Będzie on dotyczył systemu monitorowania ciśnienia w oponach.
Nowe wymogi od 2026 roku oraz od 2029 roku
Odroczony termin realizacji na rok 2026 będzie natomiast dotyczył:
- Systemu monitorującego zachowania kierowcy i ostrzegającego o symptomach braku skupienia na drodze.
Z kolei od roku 2029 obowiązywać będzie również:
- Odmienne zasady konstrukcji kabiny, które będą zapewniały ograniczenie tzw. “martwego pola”. Zwiększy to widoczność pieszych oraz rowerzystów dla kierowcy ciężarówki. Konstrukcja może obejmować np. większy zakres przeszklenia lub też niższe umiejscowienie nadwozia
- Użycie tzw. “czarnej skrzynki”, która będzie systemem zapisywania informacji o pełnym ruchu pojazdu krótko przed momentem wypadku.
Zmian jest sporo jednak wszystkie mają za zadanie poprawić bezpieczeństwo na drogach. Dobrą informacją zarówno dla kierowców jak i dla właścicieli firm transportowych jest to, że obowiązek spełnienia wszystkich tych dodatkowych wymogów leży po stronie producenta pojazdów ciężarowych. Warto jednak mieć świadomość zmian i egzekwować je od dystrybutora w momencie zakupu nowego pojazdu do swojej floty.