Nowe zezwolenia dla ciężarówek jadących do Londynu - Kancelaria Transportowa LegalTruck

Nowe zezwolenia dla ciężarówek jadących do Londynu

Większość przepisów dotyczących zezwoleń i wymagań w zakresie dodatkowego wyposażenia jest ujednolicona w ramach wspólnoty europejskiej. Również bardzo wiele krajów nienależących do Unii Europejskiej stara się tworzyć swoje krajowe przepisy na wzór tych wspólnotowych. Musimy jednak pamiętać, że od pewnego czasu Wielka Brytania nie jest już członkiem UE. Co z tego wynika, m.in. ma całkowitą wolność w określaniu wymagań dotyczących ciężarówek i innych pojazdów poruszających się po terenie Zjednoczonego Królestwa. Wynikają z tego również nowe zezwolenia dla samochodów ciężarowych. O czym muszą pamiętać przewoźnicy wyruszający do Londynu?

nowe zezwolenia dla ciężarówek wjeżdżających do Londynu

Kogo dotkną nowe regulacje dotyczące ciężarówek poruszających się po Londynie?

Już zaledwie miesiąc dzieli nas od wprowadzenia w życie nowych wymagań względem samochodów ciężarowych poruszających się po londyńskich drogach. Nowe zezwolenia będą obejmowały teren Wielkiego Londynu, a więc samej stolicy oraz 32 otaczających ją gmin. Zgodnie ze zmienionymi przepisami swobodny wjazd na teren objęty restrykcjami będą miały jedynie pojazdy ciężarowe wyróżniające się trzema gwiazdkami w systemie DVS. Z doświadczenia wiadomo, że taki wynik uzyskują jedynie samochody z bardzo nisko umieszczonymi kabinami, a także te wyposażone w dodatkowo przeszklone drzwi pasażera. Ciężko ukryć, że wśród taboru polskich przewoźników bardzo niewiele jest takich samochodów.

Jakie więc jest rozwiązanie dla pojazdów nie spełniających tych wymagań, a w szczególności wysokich ciężarówek dalekobieżnych? Okazuje się, że nie obejdzie się bez nowego, dodatkowego wyposażenia oraz uzyskania całkowicie nowego zezwolenia. O szczegółach można się dowiedzieć ze specjalistycznej ekspertyzy Trans Lawyers Kancelarii Prawnej.

Obecne regulacje a nowe przepisy dotyczące wjazdu do Londynu

Obecnie wymagania względem pojazdów ciężarowych poruszających się po Londynie nie są zbyt restrykcyjne. Jeszcze do 27 października 2024 roku samochód nie musi posiadać ani jednej gwiazdki w systemie DVS. Wymagane jest jedynie uzyskanie zezwolenia bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych tzn. HGV Safety Permit.

Dlatego regulacje wchodzące w życie 28 października 2024 roku to dość duża zmiana. Od tej daty każde auto o DMC powyżej 12 ton, chcące wjechać na teren Londynu i sąsiednich gmin, będzie musiało posiadać ocenę co najmniej 3 gwiazdek lub wyższą, albo będzie musiało posiadać wyposażenie Progressive Safe System (PPS). W praktyce, każdy samochód ciężarowy posiadający od 0 do 2 gwiazdek DVS otrzyma zezwolenie na wjazd do Londynu tylko jeśli będzie posiadać wyposażenie zgodne z wymogami Progressive Safe System (PSS). Progressive Safe System ma za zadanie poprawić ogólne bezpieczeństwo na drodze, w szczególności pieszych i rowerzystów, poprzez poprawienie widoczności kierowcy.

nowe zezwolenia a dotychczasowe zezwoleniaCo z wcześniejszymi pozwoleniami uzyskanymi przed 28 października 2024 roku?

Wielu przewoźników zastanawia się czy uzyskanie zezwolenia bezpieczeństwa, czyli HGV Safety Permit, przed 28 października 2024 roku pozwala ominąć wymóg posiadania wyposażenia PSS w myśl nowych wytycznych. Dla wszystkich, którzy żyli nadzieją mamy niestety złe wieści. Zezwolenia wydane przed 28 października 2024 roku, dla samochodów o DMC powyżej 12 t, posiadających od 0 do 2 gwiazdek DVS, przestaną obowiązywać 27 października 2024 roku o 23:59. Aby uzyskać nowe zezwolenie bezpieczeństwa każdy taki pojazd będzie musiał ponownie przejść całą procedurę ubiegania się o zezwolenie. Nie należy także zapomnieć aby wcześniej doposażyć auto zgodnie z PSS.

Nowe wymagania Progressive Safe System (PSS)- na co się przygotować?

Skoro żadnego z przewoźników realizujących zlecenia w Londynie nie ominie nowa procedura zezwoleń to warto wiedzieć jakie będą wymagania Progressive Safe System (PSS) od 28 października 2024 roku. Wszystkie nowe zezwolenia obowiązują dla pojazdów o DMC powyżej 12 ton. Pojazdy te będą musiały spełnić kilka istotnych warunków. Przede wszystkim samochód będzie musiał posiadać w pełni sprawny monitoring kamerowy, posiadać lustra klasy V i VI lub kamera oraz posiadać system informowania o martwym polu widzenia, wyposażony w aktywne czujniki, które odpowiednio ostrzegają kierowcę o obecności niechronionego użytkownika drogi.

Ponadto samochody ciężarowe będą musiały mieć zamontowany z przodu system informacji o ruszaniu, który ostrzega kierowcę o obecności niechronionego uczestnika ruchu. Będą również zobowiązane do posiadania bocznych zabezpieczeń przeciwnajazdowych po obu stronach, chyba że jest to wyraźnie niepraktyczne. Wśród wymagań PSS znalazł się obowiązek montażu dźwiękowych ostrzeżeń o manewrowaniu pojazdem. Ma to na celu zapewnienie odpowiedniego ostrzeżenia dźwiękowego dla niechronionych użytkowników drogi. Na końcu warto wspomnieć o konieczności posiadania zewnętrznych naklejek i oznaczeń obrazkowych na pojazdach. Zapewniają one odpowiednie wizualne ostrzeżenie dla niechronionych użytkowników dróg o zagrożeniach w otoczeniu pojazdu.

nowe zezwolenia dla samochodów ciężarowychWymogi te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników ruchu. Dotyczy to szczególnie tych, którzy poruszają się mniejszymi pojazdami niż duże samochody ciężarowe. W Wielkiej Brytanii jest to kwestia tym bardziej ważna, że przy ruchu lewostronnym martwa strefa kontynentalnych ciężarówek jest znacznie większa.

Nowe wyposażenie samochodu według PSS z odroczonym terminem? To możliwe

Termin wprowadzenia nowych przepisów jest dość krótki. Czy istnieje więc szansa na jego wydłużenie? Okazuje się, że można nieco wydłużyć termin na dostosowanie auta do nowych wytycznych. Jednak aby móc skorzystać z tej możliwości należy spełnić dwa podstawowe warunki. Przede wszystkim niezbędne jest złożenie wniosku dla konkretnego pojazdu o masie całkowitej powyżej 12t, o udzielenie okresu karencji. Wniosek musi zostać zarejestrowany online, w terminie nie późniejszym niż do 27 października 2024 roku.

Oprócz tego brytyjski ustawodawca wymaga aby przedstawić dowód, że zostały zorganizowane prace instalacyjne w celu zamontowania systemu Progressive Safe, ale są one zaplanowane na okres po 28 października 2024 r. jednak nie później niż do 4 maja 2025 roku. Wyznaczono ten termin jako ostateczne zakończenie karencji dla wszystkich pojazdów, które uzyskały zgodę na wydłużenie terminu doposażenia. Nie można więc przeciągać sprawy w nieskończoność a regulacje w tym zakresie są bardzo precyzyjne.

Wiemy już także, że dopuszczalnymi formami dowodów są pisemne potwierdzenia, rezerwacje terminów w autoryzowanym warsztacie/serwisie a także inna korespondencja potwierdzająca, że zostały zorganizowane prace montażowe lub został zakupiony sprzęt, którego dostawa może nastąpić dopiero po dniu 28 października 2024 r.

Konsekwencje finansowe nowych brytyjskich przepisów

Dla wielu przewoźników nowe zezwolenia mogą okazać się dużym ciosem finansowym. Dopiero musieli się uporać z kosztami wynikającymi z wymiany tachografów na urządzenia SmartTacho2. Teraz z kolei niezbędne będzie jeszcze doposażenie pojazdów w systemy PSS. Z jednej strony oczywistym jest, że wymóg ten nie będzie dotyczył wszystkich. Dotknie on jedynie te samochody i przewoźników, którzy realizują zlecenia w Londynie. Jednak może okazać się, że znacznie bardziej opłacalne będzie zrezygnowanie z londyńskich destynacji niż dostosowywanie samochodów do nowych brytyjskich wytycznych.

 

Źródło: Trans Lawyers Kancelaria Prawna Patrycja Szostek- Aplikant radcowski w Trans Lawyers Kancelaria Prawna

 

Rozliczanie Czasu Pracy
Rozliczanie Czasu Pracy
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
zapraszamy do naszego
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Transportu Drogowego

"OSPTD Transportowcy PL"

gdzie posiadamy wiele udogodnień i rozwiązań
dla firm transportowych
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
Jako
OSPTD Transportowcy PL

jesteśmy również na Facebook'u
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
previous arrow
next arrow
Legaltruck logo

Kancelaria Transportowa

NIP: 993-067-24-48

KRS: 0000788451

Kontakt

kancelaria@kt-legaltruck.pl
tel.: +48 534 455 155

Ważne linki