Przewozy kabotażowe ukraińskich przewoźników- czy rzeczywiście Kancelaria Transportowa LegalTruck

Czy ukraińscy przewoźnicy wykonują kabotaż? Prawnicy nie mają żadnych wątpliwości

Od dłuższego czasu sporo wątpliwości, w kręgach przewoźników, budzi kwestia tego czy ukraińscy przewoźnicy działają zgodnie z udzielonymi im czasowo przez Unię Europejską ulgami i przywilejami. Kluczowe pytanie brzmi, czy ukraińscy przewoźnicy rzeczywiście wykonują kabotaż? Zachęcamy do zapoznania się z opinią prawną na ten temat.

Poczynania ukraińskich firm przewozowych budzą wątpliwości

Niedawno, na zlecenie Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych sporządziliśmy opinię prawną. Opinia ta dotyczyła kwestii transportów wykonywanych na terenie Polski przez pojazdy ukraińskich przewoźników. W szczególności chodzi tu o ładunki kontenerowe podejmowane z morskich terminali.

Kancelaria Transportowa LEGALTRUCK oraz współpracująca z nami kancelaria LEGAL INTERMODAL specjalizują się w szczególności w prawie i tematyce transportowej. Dlatego też Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych w Gdyni zwróciło się do  nas z prośbą o sporządzenie opinii prawnej. Kwestią, w głównej mierze, budzącą wątpliwości PSPD były poczynania ukraińskich przewoźników w Polsce.

Czy działania ukraińskich przewoźników można potraktować jako przewozy kabotażowe?

Szczególnie wątpliwa wydaje się tu sytuacja gdy ciągnik siodłowy spięty z naczepą podkontenerową zarejestrowaną na terenie Ukrainy podejmuje kontener z ładunkiem z morskiego terminala w Gdyni/Gdańsku. Na pierwszy rzut oka wygląda to jak realizowanie zleceń na terenie kraju wspólnoty europejskiej co byłoby niezgodne z obecnie obowiązującymi przepisami. Ale czy tak jest w istocie? Tak podejmowany ładunek jest najczęściej przeznaczony dla odbiorcy z Ukrainy. Dodatkowo z reguły zanim towar trafi do docelowego odbiorcy jest przeładowany z kontenera na naczepę kurtynową należącą do innego przewoźnika. Następnie po opróżnieniu kontenera wraca on do portu tym samym samochodem, zarejestrowanym w Ukrainie, którym wcześniej z niego wyjechał. Jak więc traktować taki zabieg?

I w tym miejscu pojawia się kluczowe pytanie. Czy więc na odcinku z terminala do miejsca przeładunku kontenera realizowany jest przejazd kabotażowy? A także, czy droga powrotna pustego kontenera do portu może być także zakwalifikowana jako przejazd kabotażowy? Sprawa została wnikliwie przeanalizowana przez prawników z uwzględnieniem przepisów prawa polskiego i międzynarodowego. Wzięto pod uwagę również fakt, że prawo międzynarodowe ma wyższość nad przepisami krajowymi.

Po rozpatrzeniu wszystkich aspektów opisanej sytuacji prawnicy nie mieli wątpliwości. Zgodnie z przytoczonym przez nas przykładem dochodzi do jednego załadunku i dwóch rozładunków na terenie tego samego kraju, które w dodatku nie jest siedzibą przewoźnika. Nieistotna pozostaje tu kwestia czy ładunkiem jest kontener wraz z zawartością czy też zawartość kontenera i sam kontener są osobnymi towarami. Zgodnie z przepisami omówiona sytuacja, bez najmniejszych wątpliwości jest kabotażem.

Przewozy kabotażowe- jednak czy zawsze? Wyjątki od reguły

Nieco inaczej potraktowalibyśmy sytuację, w której przewóz taki nie miałby charakteru zarobkowego a byłby jedynie wykonywany pomocniczo w stosunku do podstawowej działalności ukraińskiej firmy. Jednak w przytoczonej powyżej sytuacji jest oczywiste, że nie są to przewozy własne. Tym samym nie ma najmniejszych wątpliwości, że opisane przez nas przewozy są transportem kabotażowym a tym samym wymagają uzyskania zezwolenia z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego na przewóz kabotażu.

Poniżej przedstawiamy pełną treść opinii prawnej dotyczącej opisanej sytuacji.

 

 

 

Rozliczanie Czasu Pracy
Rozliczanie Czasu Pracy
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
zapraszamy do naszego
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Transportu Drogowego

"OSPTD Transportowcy PL"

gdzie posiadamy wiele udogodnień i rozwiązań
dla firm transportowych
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
Jako
OSPTD Transportowcy PL

jesteśmy również na Facebook'u
image-slider-with-thumbnail2.jpeg
image-slider-with-thumbnail3.jpeg
image-slider-with-thumbnail4.jpeg
image-slider-with-thumbnail5.jpeg
image-slider-with-thumbnail6.jpeg
previous arrow
next arrow
Legaltruck logo

Kancelaria Transportowa

NIP: 993-067-24-48

KRS: 0000788451

Kontakt

kancelaria@kt-legaltruck.pl
tel.: +48 534 455 155

Ważne linki